Spoľahlivosť existujúcich mostov v kontexte nových európskych noriem

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Bujňák Ján, CSc., Ing. Gocál Jozef, PhD., Ing. Hlinka Richard, PhD., doc. Ing. Koteš Peter, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Pitoňák Martin, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD., Ing. Kekeliak Miloš, Ing. Janík Peter.       

Trvanie projektu: január 2012 – december 2014                   

Hlavným cieľom projektu je vypracovať jednotnú európsku metodiku overovania spoľahlivosti a spoľahlivostného hodnotenia existujúcich nosných konštrukcií mostov dráhových a pozemných komunikácií v zmysle súčasnej jednotnej európskej normalizácie. Splnenie globálneho cieľa si vyžaduje vyriešenie nasledujúcich parciálnych úloh:

- Odvodenie úrovne hladiny spoľahlivosti pre určovanie návrhových hodnôt účinkov zaťažení a odolností prierezov a prvkov existujúcich mostných nosných sústav s ohľadom na úroveň spoľahlivosti definovanú európskymi normami pri zohľadnení veku, systému dohliadacej činnosti a údržby mostov v prevádzke;

- Modifikácia metódy parciálnych súčiniteľov na spresnenú hladinu spoľahlivosti platnú pre hodnotenie existujúcich mostných konštrukcií;

- Diferenciácia základných typov poškodení nosných konštrukcií mostných objektov s definovaním možnosti, modelov a princípov ich zohľadnenia v hodnotení mostov alebo ich priameho odstránenia formou údržby;

- Vypracovanie jednotnej metodiky overovania spoľahlivosti prierezov a prvkov nosných systémov existujúcich mostov ako aj stanovenia ich zaťažiteľnosti v súlade s príslušnými európskymi zaťažovacími modelmi zaťažení cestnou a železničnou dopravou;

- Na základe hore uvedených parciálnych cieľov vyvinúť jednotnú metodiku hodnotenia existujúcich mostov v prevádzke;

- Vypracovanú metodiku ekonomicky kvantifikovať pomocou prevádzkových nákladov technológií opráv a rekonštrukcií mostov do podoby priamej hodnotovej interpretácie umožňujúcej stanoviť optimálne poradie mostov pre opravy a rekonštrukcie (Life cycle cost analysis) a zadefinovať parametre pre určenie spoločenských prínosov.

Nová jednotná európska normalizácia implementovaná do slovenskej technickej štandardizácie platí pre navrhovanie nových stavebných konštrukcií a mostov. Pre aplikáciu na existujúce stavebné konštrukcie a mosty nie je pripravená a nedá sa použiť bez úprav. Zámerom projektu je s využitím sofistikovaných prostriedkov experimentálnej a numerickej analýzy konštrukcií, moderných metód inžinierskej a matematickej teórie spoľahlivosti a ekonomických metód vyjadrovania efektívnosti vynaložených prostriedkov vytvoriť jednotnú metodiku overovania spoľahlivosti a hodnotenia existujúcich mostných konštrukcií. Nová metodika bude plne kompatibilná s jednotnou európskou štandardizáciou v oblasti stavebných konštrukcií a mostov a bude rešpektovať úroveň spoľahlivosti a životnosti stavebných objektov definovanú eurokódmi.

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina