Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.
Ostatní riešitelia: prof. Ing. Moravčík Martin, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Bujňáková Petra, PhD., Ing. Vavruš Martin, PhD., Ing. Kraľovanec Jakub, PhD., Ing. Zahuranec Michal
Trvanie projektu: január 2021 – december 2023
Hlavným cieľom projektu je štúdium porúch vplyvom agresivity prostredia (environmentálne zaťaženie) na železobetónových, predpätých a murovaných konštrukciách a mostoch na území Slovenska a vplyv degradácie materiálov na spoľahlivosť a trvanlivosť prvkov mostných objektov. Predstavuje to štúdium agresivity prostredia dané znečistením na území SR, štúdium vplyvu degradačných procesov na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík betónu a koróziu výstuže v čase. Zameriame sa na vybrané poruchy, ktoré budú sledované a budú zisťované ich príčiny a overované možnosti ich efektívneho odstránenia. Splnenie globálneho cieľa si vyžaduje vyriešenie nasledujúcich parciálnych úloh: - štúdium a stanovenie agresivity prostredia SR (environmentálne zaťaženie) s ohľadom na degradáciu materiálov, - štúdium korózie betonárskej a predpínacej výstuže, - analýza koróznych procesov konštrukčnej ocele a betonárskej výstuže prvkov mostných objektov meraním koróznych úbytkov in situ, - analýza kotevnej oblasti predpätých prvkov podľa typu použitého systému - štúdium degradácie muriva (murovacích prvkov a mált), - štúdium porúch, ich príčin a následný návrh optimálneho odstránenia alebo sanácie porúch, - numerické simulácie porušenia železobetónových, predpätých a murovaných konštrukcií a mostov. Degradácia stavebných materiálov chemickým alebo fyzikálno-chemickým pôsobením okolitého prostredia (environmentálne zaťaženie) je čoraz závažnejším problémom nie len na Slovensku, ale na celom svete. Zvyšujúce sa znečistenie prostredia spôsobuje zvyšovanie koróznej agresivity. Poškodenia konštrukčných materiálov vplyvom degradačných činiteľov (napr. koróznych procesov) spôsobujú značné zníženie spoľahlivosti a skrátenie zvyškovej životnosti stavebných konštrukcií, hlavne mostov. Ak sa k tomu pridá nedostatočná údržba existujúcej dopravnej infraštruktúry a slabá dohliadacia činnosť, tak to vedie ku vzniku závažných porúch, ktoré vo veľmi krátkom čase môžu spôsobiť havarijné stavy týchto objektov alebo až ich zrútenie. Projekt je zameraný na štúdium porúch železobetónových, predpätých a murovaných konštrukcií a mostov. V projekte budú použité merania in situ na reálnych konštrukciách, zároveň sa vytvoria laboratórne vzorky pre zrýchlené merania v koróznych komorách a bude využité numerické modelovanie.