Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.
Ostatní riešitelia: doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., Ing. Gocál Jozef, PhD., Ing. Hlinka Richard, PhD., Ing. Farbák Matúš, PhD., Ing. Prokop Jozef, PhD.
Trvanie projektu: január 2021 – december 2023
Cieľom projektu je analyzovať detaily oceľových nosných konštrukcií mostov vyvolávajúcich poruchy v dôsledku pôsobenia reálneho prevádzkového zaťaženia dopravou. Projekt predpokladá identifikáciu detailov oceľových nosných konštrukcií náchylných na vznik porúch, analýzu ich chýb a nedostatkov z pohľadu prevádzkyschopnosti a spoľahlivosti nosných konštrukcií mostov, ako aj systematizáciu a katalogizáciu už vzniknutých porúch s cieľom analyzovať ich dopad na spoľahlivosť a zaťažiteľnosť mostných objektov v prevádzke vrátane ich vplyvu na prechodnosť prevádzkového zaťaženia. Oceľové nosné konštrukcie mostov vykazujú celý rad detailov s potenciálnou možnosťou vzniku porúch. Či už ide o nitované konštrukcie, s prevádzkou overenými detailmi, alebo o modernejšie zvárané nosné konštrukcie s celým radom známych i novších detailov vyvolávajúcich viac či menej závažné poruchy. Spravidla ide o spoje prvkov v rámci nosného systému, kde zvary sú veľmi efektívnym typom spojenia z pohľadu realizácie, avšak s výrazným potenciálom ku vzniku nebezpečných porúch, najmä únavových trhlín. Aj keď veľké množstvo detailov vyvolávajúcich možné poruchy je známych a sú zdokumentované v normách pre overovania únavy, ich vplyv na globálnu analýzu, ako aj na spoľahlivosť a prevádzkyschopnosť mosta nie je prebádaný a hlavne nie je spracovaná jednotná systematizácia detailov a porúch s ich vplyvom na správanie sa sústavy v prevádzke s dopadom na prechodnosť prevádzkového zaťaženia. Predkladaný projekt si vytýčil cieľ túto problematiku spracovať a poskytnúť podklady pre vypracovanie katalógu porúch oceľových mostov.