Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.
Ostatní riešitelia: doc. Ing. Ďurčanská Daniela, CSc., Ing. Gocál Jozef, PhD., doc. Ing. Koteš Peter, PhD., Ing. Vavruš Martin, PhD.
Trvanie projektu: apríl 2021 – marec 2024
Základným cieľom projektu je analyzovať vplyv environmentálneho zaťaženia dopravnej infraštruktúry vyvolaného transformačnými procesmi zmien prostredia na degradačné procesy. Pozornosť sa sústredí najmä na vplyv porúch objektov dopravnej infraštruktúry spôsobených koróziou konštrukčnej a betonárskej ocele na ich trvanlivosť a zvyškovú životnosť. Súčasne sa budú sledovať a analyzovať relevantné detaily nosných konštrukcií mostných objektov s potenciálnymi možnosťami vzniku porúch, či už z pohľadu únavovej zvyškovej životnosti alebo s reálnym vplyvom na stabilitu a odolnosť nosných tlačených prvkov. Na základe analýz a ich výstupov budú formulované návrhy a metódy zvyšovania zvyškovej životnosti objektov dopravnej infraštruktúry, resp. návrhy na ich rehabilitácie a alternatívne použitie (reuse) na iné účely. Súčasné normové metódy teórie spoľahlivosti overujú spoľahlivosť konštrukcií z hľadiska medzných stavov vyvolaných stálymi a premennými resp. mimoriadnymi zaťaženiami konštrukcií. Poruchy a poškodenia konštrukcií v dôsledku environmentálneho zaťaženia v podobe degradácie materiálov počas návrhovej životnosti konštrukcie sú zohľadnené nepriamo alebo vôbec. Absencia metodiky vyplýva z nedostatočne overených modelov materiálovej degradácie. Preto sa trvanlivosť mostných konštrukcií zabezpečuje voľbou vhodných materiálov, návrhom overených konštrukčných detailov, zväčšovaním hrúbok prierezov, zvyšovaním krycej vrstvy výstuže, ako aj elimináciou vplyvov prostredia náležitou ochranou materiálu a konštrukcií. Výskumným zámerom projektu je pripraviť a rozpracovať koncepciu navrhovania prierezov a prvkov oceľových a železobetónových mostných konštrukcií s ohľadom na ich trvanlivosť a životnosť. Pozornosť sa sústredí na zohľadnenie environmentálneho zaťaženia a únavových trhlín pri návrhu mostných prvkov s výstupmi v podobe koróznych modelov konštrukčnej a betonárskej ocele a návrhmi možností rehabilitácií poškodených konštrukcií.