Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Moravčík Martin, PhD.
Ostatní riešitelia: doc. Ing. Hroncová Zora, CSc., Ing. Drevený Ivan, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Koteš Peter, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Bujňáková Petra, PhD., Ing. Sýkora Marián, PhD.
Trvanie projektu: január 2012 – december 2014
Predkladaná úloha nadväzuje na predchádzajúce úlohy podobného zamerania oddelenia BKaM na SvF v Žiline a to napr. v súčasnosti riešená VEGA 1/0461/10. V ďalšom by sme chceli postupne rozširovať doposiaľ získané poznatky v niekoľkých oblastiach so zameraním na hodnotenie existujúcich betónových konštrukcií v prevádzke: 1) V oblasti získavania dostatočných údajov z reálnych prevádzkovaných betónových konštrukcií a mostov. Jedná sa o získavanie údajov ohľadne degradačných vplyvov na betón so zameraním na koróziu betónu a výstuže, pôsobenie CO2 a chloridov vplyvom zimnej údržby. 2) Merania reálneho prevádzkového zaťaženia na cestných mostoch s cieľom následnej možnej kalibrácie a úpravy indexu spoľahlivosti, resp. parciálnych súčiniteľov spoľahlivosti pre hodnotenie spoľahlivosti exploatovaných betónových konštrukcií. Tu sa často stretávame s čiastočnou alebo aj úplnou absenciou normových postupov. To platí pre podmienky prevádzkového zaťaženia - statického, ale aj dynamického v orientácii na účinky cyklického a únavového zaťaženia. Práve reálne hodnoty a účinky prevádzkových zaťažení nie sú dostatočne experimentálne overené. 3) Tretia oblasť pokrýva transformačné výpočtové numerické modely jednak odolnosti ako aj účinkov zaťaženia. Získané poznatky o aktuálnom technickom stave konštrukcie umožnia precizovať teoretický model konštrukcie na báze nelineárnych MKP modelov so zohľadnením týchto vplyvov. V prípade hybridných betónových konštrukcií (konštrukcie zložené z rôznych druhov betónu, napr. mostné konštrukcie betónované po častiach alebo spriahnuté konštrukcie prefabrikát-monolit, atď.) je dôležitá aj otázka histórie zaťaženia z pohľadu dejov odohrávajúcich sa v jednotlivých materiáloch a prvkoch ako aj následné chovanie konštrukcie ako celku. 4) Komplexné riešenie hodnotenia betónových konštrukcií v prevádzke je spojené aj s overovaním návrhov na zvýšenie spoľahlivosti, teda zosilnenie konštrukcie. V tejto časti bude pozornosť venovaná systémom betón-betón s časovým posunom a systémom aplikácie FRP. V súčasnej dobe sa výrazne podporuje snaha po efektívnom a zároveň reálnom zhodnotení aktuálneho technického stavu betónových konštrukcií v prevádzke. Riešenie tejto problematiky je spojené celým radom dielčich úloh, ktorých riešenie vedie k získaniu reálnej hodnoty rezervy spoľahlivosti. Prvá oblasť problematiky súvisí s objasňovaním degradačných vplyvov na betónové konštrukcie, ako je pôsobenie karbonatizácie, chloridov, korózie betónu a výstuže ako aj pôsobenie zaťaženia v prejavoch statických ako aj dynamických spojených s únavovým cyklickým zaťažením napr. u mostov. K ďalším dôležitým vplyvom patria aj časovo závislé deje prebiehajúce v hybridných betónových konštrukciách, budovaných v etapách, alebo konštrukciách zosilnených materiálmi na báze FRP. Druhá oblasť predstavuje syntézu oboch strán rovnice teda odolnosti ako aj účinkov zaťaženia prostredníctvom numerického nelineárneho modelu, ktorý umožní implementáciu získaných údajov o degradačných vplyvoch do reálneho zhodnotenia stavu konštrukcie.