Veda a výskum
-
Inovatívne, klimaticky adaptívne kompozitné materiály inžinierskych stavieb s akcentom na cirkulárnu ekonomiku
Číslo projektu: 12455 / O-21-104/0013-02
Zodpovední riešitelia:
prof. Ing. Decký Martin, Dr.,
doc. Ing. Papán Daniel, PhD.,
doc. Ing. Kúdelčíková Mária, PhD.,
doc. Ing. Remišová Eva, PhD.,
doc. Ing. Papánová Zuzana, PhD.Doba riešenia: 01.04.2021- 30.03.2024
Anotácia projektu:
Inovatívne klimaticky Adaptívne Kompozitné Materiály Inžinierskych Stavieb s akcentom na cIrkulárnu Ekonomiku (INAK MISIE) sú jedným zo spôsobov naplnenia autorskej premisy environmentálne, ekonomicky, technologicky optimálnej prípravy, výstavby, prevádzky a správy inžinierskych stavieb (IS). Ambíciou projektu je transfer vytvorených a validovaných riešení do inovatívneho katalógu trvaloudržateľných konštrukcií vozoviek a INAK detského ihriska. Aplikovateľnosť riešení, vytvorenie unikátnej laboratórnej linky pre určovanie vlastností kompozitných materiálov v stavebníctve, retencie a redistribúcie zrážok prostredníctvom inovatívnych materiálov do zlepšenia mikroklímy okolia IS je umocnená 3 patentmi ZR v oblasti kompozitných penobetónov. Na základe MKP a in labo izomorfných modelov, ich verifikáciou prostredníctvom homomorfných modelov a následnou validáciou v reálnych podmienkach budú podané prihlášky vhodnej priemyselnej ochrany. Výsledky budú publikované v kvartilových časopisoch.
-
Historické dĺžkové miery, ich identifikácia a výskyt na historických budovách v dejinnom kontexte. Ich využitie pri výskume a obnove pamiatok.
Číslo projektu: 1/0681/23
Zodpovední riešitelia:
Ing. arch. Krušinský Peter, PhD.,
Ing. Sásik Róbert, PhD.,
doc. Ing. Gocál Jozef, PhD.,
RNDr. Holešová Michaela, PhD.Doba riešenia: 01.01.2023- 31.12.2025
Anotácia projektu:
Predkladaný projekt sa zaoberá výskumom historických mier na rôznych konštrukciách a prvkoch historických objektov s využitím moderných digitalizačných prostriedkov. Mesto Banská Štiavnica je, vzhľadom na prebádanosť stavebného vývoja budov (lokalita UNESCO) vhodným miestom pre aplikovanie plošného výskumu. V meste Banská Štiavnica sa vystriedalo viacero stavebných vplyvov z rôznych končín Európy (GE, IT, PL a iné), čo dokladajú nálezy stavebných detailov z rôznych vývojových období. V rámci projektu sa počíta s dopracovaním databázy lokálnych historických mier používaných v Európe, viazaných na mestá a regióny. Zdrojom dát sú dochované etalóny mier, údaje v súčasnej a historickej literatúre. Údaje boli zatiaľ použité pri doterajších analýzach historických krovov. Poznanie historických mier a proporcií má význam pri spracovaní výskumov (AH, Reštaurátorský) kde môžu poukázať na jednotlivé vývojové etapy stavby a kultúrnom vplyve, pri metodike obnovy historických pamiatok architektonickom návrhu.
-
Konštrukcie dopravných stavieb z hľadiska dynamickej analýzy reálnych prevádzkových stavov
Číslo projektu: 1/0006/20
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Melcer, DrSc.
Doba riešenia: 1.1.2020 – 31.12.2022
Anotácia projektu:
Exituje množstvo reálnych prevádzkových stavov konštrukcií dopravných stavieb, ktoré je možné chápať ako negatívne z rôznych hľadísk. Tieto stavy v konečnom dôsledku ovplyvňujú prevádzkovú spôsobilosť konštrukcie, jej životnosť a spoľahlivosť. Projekt sa venuje dynamickej analýze týchto stavov s cieľom získať relevantné podklady pre posúdenie otázok únavy, životnosti a spoľahlivosti konštrukcií, ich optimalizácie a medzného pôsobenia. Vychádza z teoretickej analýzy dynamickej interakcie vozidiel s konštrukciou v procese budenia a odozvy. Hľadá optimálne modely vystihujúce fyzikálnu podstatu javov. Matematický aparát rieši numerickou cestou. Hľadá vhodné postupy riešenia, vytvára vlastné algoritmy a programové produkty. Navrhnuté postupy posudzuje komplexne z hľadiska konvergencie, stability, presnosti riešenia, vhodnosti použitia a vzťahov k životnému prostrediu. Pre verifikáciu výsledkov teoretickej a numerickej analýzy používa experimentálne metódy. Výsledky zovšeobecňuje pre ďalší rozvoj vedy a praxe.
-
Moderný prístup a implementácia matematickej terminológie pre študentov na technických univerzitách
Číslo projektu: 019ŽU-4/2020
Zodpovedný riešiteľ: RNDr. Beatrix Bačová, PhD.
Doba riešenia: 1.1.2020 – 31.12.2022
Anotácia projektu: Projekt vychádza z poznania súčasného stavu matematickej terminológie. Existujúce terminologické slovníky sú zamerané len na terminológiu, ktorú by mal ovládať každý žiak po ukončení základnej, resp. strednej školy, z rokov 1964, 1975, resp. 1984 a matematické encyklopédie z rokov 1967 a 2008 obsahujú aj pojmy, ktoré sú zastaralé a dnes sa už nepoužívajú. Ani jedna z uvedených publikácií neobsahuje prepojenie s technickou praxou. V neposlednom rade ich negatívom je aj skutočnosť, že nie sú prístupné on line.
Používanie správnej terminológie je neodmysliteľnou súčasťou matematického jazyka. Napriek tomu v učebniciach, v odbornej literatúre, či v časopisoch, resp. v záverečných prácach študentov, ktorí využívajú matematickú teóriu v technickej praxi (napríklad v rôznych aplikáciách v stavebníctve, kartografii, geodézii, či v technológii a manažmente stavieb), sa matematická terminológia nepoužíva vždy korektne a správne.
Terminologické obohacovanie, rozširovanie slovnej zásoby je permanentný proces, nakoľko niektoré slová v jazyku, i v matematickom, zanikajú, iné, nové, sa stávajú jeho súčasťou.
Z uvedeného dôvodu je potrebné vytvoriť terminologický slovník, ktorý by odstránil existujúce negatíva.
Pri tvorbe matematickej terminológie môže byť veľmi užitočná aplikácia korpusovej analýzy, vhodného korpusu a vyhľadávacieho nástroja nad ním.
-
Mathematical models for teaching three-dimensional geometry using virtual reality
Číslo projektu: 2021-1-PL01-KA220-HED-000030365
Zodpovedný riešiteľ: RNDr. Beatrix Bačová, PhD..
Koordinátor: Lodz University of Technology, OID číslo: E10209033
Partner: Žilinská univerzita v Žiline, OID číslo: E10208633
Priestorová predstavivosť je dôležitá pre pochopenie sveta okolo nás. Začína sa vyriešením puzzle, pokračuje usporiadaním nábytku v byte a siaha napríklad až po efektívne zbalenie kufra na dovolenku.
Tento projekt vytvára nový, inovatívny rozmer vyučovania geometrie a priestorového videnia s využitím virtuálnej reality (VR). Zdôrazňuje, že 3D simulácie majú neoceniteľný potenciál pre dosiahnutie kvalitných výsledkov vo vzdelávaní. Rôzne prístupy k riešeniu geometrického problému umožnia tak študentom lepšie ho pochopiť. Využívaním matematických vzťahov medzi objektmi predstavuje pridanú hodnotu pre študentov a učiteľov geometrie nielen pri jej učení, ale aj pri precvičovaní získaných vedomostíí.